Czym jest lipedema?

Lipedema (obrzęk tłuszczowy lub lipidowy) jest zaburzeniem dystrybucji podskórnej tkanki tłuszczowej w obrębie nóg (od bioder do kostek) i ramion (od stawu barkowego do nadgarstka) – ręce i stopy nie są zajęte. Lipedema charakteryzuje się z wyraźną dysproporcją między kończynami o większej objętości, a (zwykle szczupłą) resztą ciała. Występuje on prawie wyłącznie u kobiet i jest najwyraźniej zależny od zmian hormonalnych, zwłaszcza estrogenów. Opisuje się również predyspozycje genetyczne, ale przyczyny obrzęku lipidowego nie są jeszcze w pełni poznane.

Jest to nie tylko problem estetyczny, ale także przewlekła i postępująca choroba z charakterystycznym bólem na ucisk tkanki tłuszczowej, skłonnością do powstawania siniaków i obrzęków.

Obrzęk lipidowy jest wyczerpujący zarówno fizycznie, jak i psychicznie i może prowadzić do wielu wtórnych chorób lub powikłań, w szczególności obrzęku limfatycznego, ograniczonej ruchomości, koślawości kolan, zwyrodnienia stawów kolanowych, bólu pleców, maceracji skóry, infekcji skóry, depresji lub zaburzeń odżywiania.

Nieproporcjonalnie grube, “kolumnowe” nogi i obszerne ramiona, które nie znikają w wyniku uprawiania sportu i diety, często wywołują u kobiet dotkniętych tym problemem poczucie wstydu, co może niezwykle ograniczyć ich jakość życia. Ze względu na zahamowania unikają one basenów, nie mogą nosić kozaków lub butów narciarskich lub wolą wybierać długą i szeroką odzież.

Kobiety cierpiące na obrzęk lipidowy cierpią każdego dnia! Przewlekły ból fizyczny (bóle spontaniczne, ból na ucisk, lub na dotyk, bóle przypominające zakwasy mięśni) oraz przewlekły stres psychologiczny mają wpływ na wszystkie dziedziny życia i determinują życie każdej kobiety cierpiącej z powodu lipedemy.

Choroba ta jest często diagnozowana zbyt późno, a kobiety cierpią wiele lat. Lekarze często mówią o nadwadze lub otyłości, co jest błędne.

Przyczyny lipedemy

Obecnie lekarze i naukowcy uważają, że 85% wszystkich przypadków lipedemy jest spowodowanych zmianami hormonalnymi, takimi jak okres dojrzewania, ciąża, przekwitanie (menopauza). Żeńskie hormony – estrogeny powodują, że komórki tłuszczowe u kobiet nadmiernie mnożą się i powiększają (rozrost i przerost komórek tłuszczowych). Jedną z możliwych przyczyn są również predyspozycje dziedziczne.

Występowanie lipedemy

Jak dotąd, dowody naukowe na występowanie lipedemy zostały znalezione tylko na nogach (kończyny dolne) i ramionach (kończyny górne). W innych okolicach jak np. brzuch, plecy lipedema nie została jeszcze udowodniona. Najczęściej – aż w 97 procentach przypadków- chorobą dotknięte są nogi pacjentek, zwłaszcza uda. Lipedema może jednak występować również na pośladkach i biodrach.

W około 30 procentach przypadków typowe objawy lipedemy widoczne są również na ramionach.

Dr Czarnecka jest w stanie rozpoznać predyspozycje do lipedemy nawet w stanie bezobjawowym, który w dalszym przebiegu rozwinie się również w zmianę wymagającą leczenia operacyjnego.