Lipedema – FAQs – często zadawane pytania

Jakie objawy występują w lipedemie?

Lipedema jest zaburzeniem dystrybucji tłuszczu w nogach i/lub ramionach, które są wyraźnie nieproporcjonalne do tułowia. Osoby dotknięte tym problemem nie są w stanie zmniejszyć tej dysproporcji lub mogą to zrobić tylko w minimalnym stopniu, poprzez sport i dietę. Typowe objawy to ból przy dotknięciu, ucisku i ból samoistny oraz tendencja do powstawania krwiaków na dotkniętych chorobą obszarach ciała, w stadiach zaawansowanyh również obrzęki nóg.

Jak uzyskać diagnozę lipedemy?

Lipedema jest w większości przypadków długo nierozpoznaną chorobą, która często zostaje zdiagnozowana dopiero po wieloletnim okresie cierpienia. Nierzadko zdarza się, że lekarze nie rozpoznają tej choroby lub fałszywie interpretują ją jako otyłość.

Aby postawić diagnozę lipedemy nie potrzeba jednak skomplikowanych badań. Doświadczony specjalista, który ma doświadczenie w szczególności z chorobami limfologicznymi jest w stanie rozpoznać lipedemę, nawet w jej wczesnych stadiach.

Lipedema - problem nie tylko “kosmetyczny”

Lipedema jest postępującą chorobą, której obecnie nie można wyleczyć, ani leczyć przyczynowo. Choroba ta często w znacznym stopniu wpływa na jakość życia kobiet nią dotkniętych i nierzadko prowadzi do depresji, zaburzeń odżywiania, uzależnień od leków przeciwbólowych oraz wycofania się z życia społecznego na skutek stygmatyzacji i poczucia winy oraz wstydu.

Celem leczenia operacyjnego jest zmniejszenie lub całkowita redukcja bolesności tkanki tłuszczowej oraz przywrócenie proporcji ciała, a także zatrzymanie lub przynajmniej spowolnienie progresji choroby wraz z zapobieganiem jej komplikacjom (m. in. psycho-socjalym, ortopedycznym, dermatologicznym, limfologicznym). W celu wieloletniego utrzymania dobrego efektu leczenia operacyjnego lipedemy, niezwykle ważna jest również pooperacyjna kontrola zdrowej – czyli nielipedemicznej- tkanki tłuszczowej. Zdrowa, zbilansowana dieta, ćwiczenia fizyczne i indywidualna opieka są ważnymi elementami udanego, długofalowego leczenia lipedemy, aby utrzymać lub nawet poprawić mobilność, poczucie własnej wartości i radość życia.

Co jest ważne przed i po operacji?

Schemat postępowania przed- i pooperacyjnego derma-lymph został wypracowany przez dr Czarnecką w wyniku jej kompetencji limfologicznych oraz wieloletniego leczenia lipedemy i wnikliwej obserwacji jej wyników. W schemacie derma-lymph Dr Czarnecka zaleca noszenie medycznej odzieży uciskowej płaskodzianej już wiele miesięcy przed operacją. Natomiast bezpośrednio po operacji bardzo ważna jest kontynuacja noszenia tej płaskodzianej odzieży uciskowej, aby zminimalizować obrzęk pooperacyjny oraz zmniejszyć ryzyko komplikacji. Również manualny drenaż limfatyczny (MLD) lub pneumatyczny (BOA)  jest bardzo ważny na tym etapie, ponieważ wspomaga transport chłonki, której ilość jest zwiększona przez kilka tygodni po operacji.

Nasze pacjentki przygotowywane do leczenia operacyjnego dostają od nas szczegółowe wytyczne, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki operacji.