Objawy lipedemy

Objawy są często trudne do sklasyfikowania ze względu na ich wygląd i podobieństwo do innych chorób, tak więc diagnoza lipedemy jest często długotrwałym procesem dla wielu dotkniętych nią kobiet.

Choroby takie jak zespół niespokojnych nóg, polineuropatia, obrzęk limfatyczny, a także przewlekła niewydolność żylna wykazują objawy podobne do lipedemy.

Z tego powodu objawy lipedemy można podzielić na wiodące i towarzyszące. Objawy wiodące definiuje się jako bardzo wyraźne, jednoznaczne objawy, które wskazują drogę do rozpoznania i różnicowania pomiędzy wyżej wymienionymi chorobami.

Do wiodących objawów lipedemy należą:

• dysproporcja ciała: „grube” nogi i/lub ramiona, które nie pasują do reszty ciała (tzw. „kolumnowe” lub „filarowe” nogi przy smukłym tułowiu)
  • tendencja do łatwego i nadmiernego powstawania siniaków, bez jednoznacznego urazu
  • bolesność tkanki tłuszczowej na nogach i ramionach – typowy jest ból na ucisk lub dotyk, ból spontaniczny może również występować. Nasilenie bólu jest różnorodne, a jego występowanie jest przewlekłe i nie może być zmniejszone przez aktywność fizyczną lub uniesienie nóg
  • obszary lipedemy są zimniejsze niż pozostałe części ciała

Objawy towarzyszące:

• ból, napięcie, uczucie ciężkości w nogach
  • zaburzenia czucia w rękach i nogach
  • obrzęki na podudziach nasilające się w ciągu dnia, podczas stania lub siedzenia oraz w wysokich temperaturach
  • wyczerpanie i zmęczenie

Ze względu na trudności w samodzielnym rozpoznaniu tego schorzenia, ważne jest, aby pacjenci konsultowali się ze specjalistą w celu postawienia właściwej diagnozy.